Leczenie chorób przyzębia – paradontozy

Paradontoza to choroba przyzębia, czyli struktur otaczających i utrzymujących nasze zęby, prowadząca w skrajnych przypadkach do rozchwiania i utraty zębów. Paradontoza to drugie po próchnicy najczęściej spotykane schorzenie jamy ustnej.
Skąd się bierze paradontoza?
Przyczyną większości przypadków zapalenia przyzębia są bakterie płytki nazębnej i kamienia nazębnego, gromadzące się na powierzchni zębów jako rezultat niedostatecznej higieny przyzębia. Mogą one penetrować w głąb kieszonek dziąsłowych (obszar między brzegiem dziąsła a tkanką zęba) i tworzyć kieszenie patologiczne, a w efekcie – powodować zanik kości i rozchwianie zębów.
Ryzyko zapadnięcia na choroby przyzębia wzrasta wraz z wiekiem. Jest także zależne od warunków geograficznych, sposobu odżywiania, statusu społecznego, rasy i płci (częściej zapadają na nie mężczyźni).

Jakie objawy mogą świadczyć o paradontozie?
Objawy choroby przyzębia, które powinny zaniepokoić to:

• obnażenia szyjek zębowych i nadwrażliwość zębów,
  • ruchomość zębów,
  • krwawienie dziąseł (samoistne lub stwierdzane przy myciu),
  • rozrost dziąseł (żywoczerwona struktura, obrzęk),
  • zmieniony zapach z ust,
  • przemieszczenia zębów (wychylenia, wysunięcia, szparowatość).

Czy paradontozę można leczyć?

I – faza wstępna usuwająca przyczynę choroby

W tej fazie w celu pozbycia się płytki nazębnej oraz kamienia i uzyskania właściwego stanu higieny jamy ustnej należy przeprowadzić następujące zabiegi:

• profesjonale oczyszczenie zębów przez lekarza lub higienistkę;
  • plastykę zębów w miejscach gromadzenia się płytki nazębnej;
  • wyeliminowanie drażniących czynników;
  • profesjonalny instruktaż higieny jamy ustnej;
  • higienizacja w domu oraz samokontrola.

Eliminujemy też inne czynniki sprzyjające złej higienie jamy ustnej, np. nieprawidłowe wypełnienia czy uzupełnienia protetyczne, leczymy problemy zgryzowe lub nieprawidłowości zębowe (np. ortodontycznie).

II – faza korekcyjna usuwająca skutki choroby
W fazie drugiej wykonujemy zabiegi chirurgiczne, których celem jest naprawa lub regeneracja uszkodzonych struktur przyzębia. Celem tych zabiegów jest pełne odtworzenie zniszczonych w wyniku choroby struktur otaczających i utrzymujących nasze zęby – a więc struktur przyzębia.

III – faza podtrzymująca efekty leczenia
Wizyty kontrolne, profesjonalne oczyszczanie zębów, laseroterapia, leczenie farmakologiczne.